Tuesday, June 28, 2011

Melancong ke Utara~

~salam~

25/06/2011 i follow a trip go to Pulau Langkawi.
its very interesting and beautiful place.
Sangat cantik View di negeri kedah and perlis ini.
Penuh sawah padi disekeliling rumah.
sampai sahaja di jeti kuala perlis, naik feri bernama "Lada Tiga", nama yg pelik tp unik.
dalam 1 jam lebih sampai di p.Langkawi.
before sampai sempat layan movie, story "kongsi"...story yang sangat kelakar and bagus, kira story one malaysia lah.
sambil mata melilau menikmati view laut and gunung ganang. >.<

sampai di P.langkawi, kami dibawa pergi ke tempat-tempat yang menarik di sana dgn menaiki bas persiaran.
tempat-tempat yang dibawa ialah kedai memproses gamat, kedai batik, museum mahsuri, beras terbakar, and ll.

di kedai gamat, mak saya beli ubat gamat. katanya sangat baik and mujarab.
sempat juga kami mencelup jari ke dalam kawah gamat yang mendidih tu! takot jugaklh kot2 jari kami melecur tetapi tidak sama sekali. percaya tak?? kalau tak try lah celup.kata pemandu pelancong dia tak akan melecur sebab dia kn gamat! baik untuk kesihatan adalah..hoho ^-^

after that, pergi kedai batik, memang unik batik-batik disana, berbagai and bermacam kain ada. belik punya belik kain batik tu, tadaaa jumpe lah kain yang cantik. ingat mak nak beli tapi haram dia nak beli katanya kat rumah tu belambak kain batik dari kelantan...ala tu kelantan mana sama...huuu...hampeh! penat tau tolong carikan kain2..rupanya tuk makcik rombongan yang lain.apedaa penat jew cari.last2 beli t-shirt je. OK lah tu kan ;)

Then pergi ke museum mahsuri. tempat yang ditunggu-tunggu. museum yang sedang diubah suai. sangat unik. sempat jugak melihat wajah Mahsuri yang telah dilakarkn oleh seseorang dengan mengabungkan ke7 tujuh wajah keturunan Mahsuri.sangat cantik. kalau nk tngok pergilah ke sana. \>.</
sempat jugak menziarahi makam, telaga and rumah peniggalan Mahsuri. di telaga mahsuri, saya sapukan air telaga mahsuri ini ke muka saya.insyaallah awek muda ( bak kata pemamdu pelancong tu) saya ikot aja.huhuhu
Ada jugak buah tangan yang dapat dibeli ( minyak wangi Mahsuri and air telaga Mahsuri). ok, memang wangi. (mungkin Mahsuri berbau seperti minyak wangi tu agaknya) mungkin ia mungkin tidak. tp ape yang penting saya tau bau wangi Mahsuri.weeee~

banyak sangat kalau nak diceritakan ni..amik yang penting2 je lah kan..macam wat asgmnt. point penting je amik yang lain tu sampingan jew..hoho...

hampir seharian disana, saya, mak and mereka2 yang turut sama trip ini berehat di hotel.sangat selesa. esoknya, kami pergi ke padang besar. 

bye2 lah langkawi and selamat datang ke padang besar.

View di sepanjang jalan ke padang besar penuh dengan padang yang ditanam tebu. hanya ada 1 kilang or bangunan disana iaitu kilang pembuatan gula..cuba korang bayangkan kalau time tu minyak tak ada.memang tak ada sapa yang dapat bantu..T_T..mati kekeringanlah kt situ..hohoho..
sampai saja kt padang besar ape lagi shooping sakan lah ;)
habis shooping kami pown balik..wee mmg penat tp Berbaloi baloi! jika anda tak pergi lagi, saya usulkan anda pergi. pasti tidak akan kecewa! confirm punya.Bertuah badan kalau pergi kesana...syokkkk habis!!

gunung berbentuk orang sedang baring!


mak and adik saya >.<

 saya and adik saya ^_^


 amboi mak saya nk pose jugak 
siap pakai payung gitu! haha

 Telaga Mahsuri. 
Besar lah jugak dari apa yang aku sangka.. T_T

 Makam Mahsuri! Mahsuri telah dibunuh
 ditempat lain tetapi disemadikan disini :(

Gerbang masuk ke Kampung Kedah
 tempat tinggal Mahsuri suatu ketika dulu ;)

Rumah Mahsuri \>.</

Dapur Rumah Mahsuri ;)


Gamat yang panas mendidih..
see letak jari pown x melecur tau...huuu~

 Hero-hero yang ikot bersama..haha ;D

Penat Menunggu bas T_T


"SANGAT BEST.KALAU ADA MASA AND PELUANG LAGI, SAYA NAK PERGI LAGI.SYOKK!"


~END~

No comments:

Post a Comment